Recension av "Rovdjuret"

"Rättsmedicinska institutet, med nyblivna chefen Kay Scarpetta i spetsen, kopplas in på ett mordfall där en ung kvinna i Massachusetts blivit sexuellt utnyttjad och torterad. Den dödas kropp är tatuerad med handavtryck. Det är samma sorts märkliga handavtryck som Scarpettas struliga systerdotter iakttagit hos en av sina tillfälliga älskarinnor. Doktor Scarpetta och kriminalkommisarie Pete Marino utreder samtidigt  omständigheterna kring en familjs mystiska försvinnande. Alltmedan någon där ute bevakar varje steg de tar. Kay Scarpetta får på nytt chansen att göra det hon är så otroligt bra på: att få de döda att tala"

Jag har precis läst ut boken "Rovdjuret" skriven av Patricia Cornwell. Rovdjuret är den 14 boken i serien om rättsläkaren Kay Scarpetta. Och tyvärr den första i serien som jag läser. Enligt mig gör inte beskrivningen av boken den någon rätt. Om jag endast läst baksidan av boken och inte fått höra att den var bra osv. så hade jag inte säkert valt att läsa den.
Handlingen i boken är väldigt intressant, samtidigt som den kan vara klurig ibland. Vi får följa handlingen ur många olika perspektiv vilket ibland kan vara jobbigt samtidigt som det är mycket användbart till just denna bok. Jag var rädd för att boken skulle vara lika förutsägbar som de flesta deckare/kriminalromaner, men till min förvåning var den inte det.
Jag älskar böcker där man själv får analysera och försöka lista ut samband mellan olika personer och händelser och i Rovdjuret har man den möjligheten hela tiden och varje gång blir man lika förvånad. Detta är nog den första deckaren som jag inte tidigt kunna listat ut vem förövaren är.

Trots att detta är den första boken jag läser om Kay Scarpetta och att denna är den 14:e i serien så tycker jag att man ändå får en bra känsla och beskrivning av karaktärerna och deras liv. Trots tidigare konflikter och relationer mellan karaktärerna som skett i de tidigare böckerna i serien (som vissa fortfarande spelar roll i denna bok) får man en bra beskrivning av dessa och kan förstå även om man inte läst de tidigare böckerna. Jag skulle dock rekommendera att inte läsa "Rovdjuret" först eftersom det alltid är roligare att läsa en serie från början och få med hela historien men det är ändå möjligt att hänga med om man bara väljer att läsa "Rovdjuret".

Boken är full med detaljer inom olika specialområden, främst rättsmedicin, men detta utan att stjäla fokus från handlingen. Man får lära sig otroligt mycket om sådana saker som hur en obducering går till, vad man tittar efter när en avliden människa kommer in till bårhuset osv. Otroligt nog så avlönar författaren, Patricia Cornwell, en hel stab som bedriver research till hennes kriminalromaner! Som författare tycker jag att Patricia Cornwell är fantastisk. Hennes beskrivningar (av miljö, personer osv) är otroligt bra och väl detaljerade. Patricia Cornwell föddes 1956 i Florida och är i särklass en av de mest lästa deckarförfattarna idag.

"Den sista stora outforskade utposten är inte yttre rymden utan den mänskliga hjärnan. I många år har jag berättat om hur människor begår brott och om hur man får fast brottslingar. Ni vill jag på allvar berätta om brottets bakgrund. Varför finns det "Rovdjur"? Varför gör vissa så avskyvärda saker mot andra människor? Det har jag börjat utforska" - Patricia Cornwell
Denna högst intresseväckande text/citat finns tryckt på omslagets insida i boken och det var faktiskt av den anledningen som jag blev intresserad av att läsa "Rovdjuret". Jag har alltid varit intresserad av den sortens vetenskap som på något sätt försöker beskriva människan och varför denne gör som den gör.

Jag rekommenderar definitivt denna boken till andra.

Boken får 4/5 hjärtan