Silversystrar - Tisdagsvägen 5B, EP släppt!

Förra veckan släppte Silversystrar ett nytt, och för mig efterlängtat, EP vid namn "Tisdagsvägen 5B".
EP:n innehållet sex stycken låtar varav en av låtarna är inspelad tillsammans med göteborgaren SimonBilbomb/Tjack Tjirack. 

EP:n finns att tanka hem HÄR. 


Efter att ha lyssnat igenom alla låtarna tänkte jag snabbt dra vad jag tyckte om dem. 

1. "Doft av talk":
Nja, här måste jag medge att jag inte gillar beatet och varken Meldeah eller fröken B's första verser var i mitt tycke. Jag tyckte dock om Fröken B's andra vers riktigt mycket. Hennes andra vers har en skön text som fastnar och ett fint flow. Men som sagt, beatet och första verserna var inte det bästa i mitt tycke. Just beatet har jag svårt med.

2. "Lugn":
Jag gillar beatet grymt mycket! Meldeah var grym i första versen, likaså Fröken B. Andra verserna gjorde båda två riktigt bra också. Låten är djup för den som fattar vad den handlar om. Jag tycker om denna låt riktigt mycket, får en skön känsla av hela låten trots att jag fattar precis vad den handlar om och inte stödjer den handlingen i sig. Jag vet hur det är att leva som tjejen i texterna, och det är varken lätt eller kul. Men trots det inbringar låten ett skönt lugn och jag får lust att vrida upp volymen, sätta mig i solen på balkongen, njuta av låten med (i mitt fall) en kopp té eller kaffe. Den här låten kommer ligga på repeat!

3. "Allt Vi Va"
Denna låt gillar jag också väldigt mycket. Beatet och alla texterna i låten var riktigt bra. Refrängen var vacker och den fastnar i både huvud och hjärta direkt. Meldeah är så otroligt duktig på det hon gör, hennes vers var riktigt fin och djup. En låt om kärlek. Om rädslan för att förlora någon man älskar, rädslan för att både glömma och minnas. Om den starka kärleken och passionen man minns. Rädslan för att bli lämnad ensam kvar. Rädslan för att bli glömd. Kanske handlar den även om rädslan för att allt man delade tillsammans ska bli glömt och inte betyda någonting för den andra parten.
"..Och hoppas att jag gör så pass mycket rätt att jag får dig att fatta hur förunderligt och galet jävla vacker du är" - är en av Fröken B's rader som fastnade direkt. Jag tror att de flesta kan relatera till låten, åtminstonde vissa bitar/delar. 

4. "Andas":
Inledningen var så jävla vacker!
"Andas dina andetag. Pallar du så pallar jag, så är jag stark när du är svag. Men hoppar du så hoppar jag".
Och Meldeah's röst - Fantastisk! Jag tror de flesta kan relatera till låten - Att klara av kärlek och vardagslivet med allt vad det innebär, stress, att inte alltid klara av allting på samma gång. Att bolla mellan familjeliv, jobb, partnern, ev. plugg, barn med mera.  
"Även om vägen var lång har det tagit tid. Vill leva vardagsliv. Och såklart att det är lättare sagt mellan räkningar, uppsägningar, långa nätter och pass. Det är hämta, lämna, byta, vänta, lämna, styra. Ibland tycks det svårt att bara hålla sig vid ytan. Och vissa dagar växer tvivel i mitt bröst, hur jag ska klara dan med hela livet i mitt bröst".

5. "Evigt ung & fri":
Jag vet inte riktigt vad jag tycker om denna. Jag ogillar den inte, men den faller inte riktigt i min smak heller. De gjorde båda två låten mycket bra, men den fastnar inte riktigt hos mig tyvärr. Tror att denna låt kommer kräva några fler lyssningar av mig innan låten fastnar i mitt tycke. 

6. "Claes":
Sista låten på EP:n. Låten handlar om en krigare som sliter häcken av sig. Jag kan väl relatera till låten då den stämmer ganska bra in på en del grabbar jag känner.
"Han är sin pappa upp i dagen sådan farsa sådan son. Inte svårt att se vart han fått sin förmåga ifrån, båda två med nävar som har härdats utav slit. Det är jobba, äta, sova, och sen jobba lite till. Hans pappa var kanske inte den som han blev nattad av eller den som följde med när det var kvartsamtal, nej men han fanns där när det gällde, med svar på alla frågor som ställdes. Han sa dom dagar som du känner att du grubblar grabben ska du jobba allt du kan och sen dubbla takten."
SimonBilbomb var riktigt duktig i denna. En härlig text med ett skönt flow. Jag har inte riktigt tyckt om hans tidigare låtar men denna tyckte jag att han gjorde riktigt bra! Rösterna i refrängen var inte de bästa enligt mig, men själva texten i refrängen var okej.

Överlag om Silversystrar och EP:n "Tisdagsvägen 5B":
Jag har alltid tyckt om Silversystrar. Meldeah och Fröken B är på varsitt håll riktigt duktiga på det de gör men tillsammans är dom oslagbara! Jag är otroligt tacksam över att de "hittade" varandra och bestämde sig för att bilda hiphop/soul-duon Silversystrar. De tar en sjävklar plats på hiphop-scenen, något som i mina ögon är mycket uppskattat. Jag tycker att de lyckades riktigt bra med EP:n och jag hoppas/tror att många håller med mig. Det jag gillar mest med Silversystrar är att de är så mångsidiga och man vet aldrig vad nästa låt kommer handla om. Texterna omfattar allt mellan himmel och jord och många låtar har en hög igenkänningsfaktor, kort sagt så skulle jag väl beskriva deras texter som vardagsfilosofi (med allt som det innebär). Det är låtar som lätt kan spelas på repeat utan att man tröttnar det minsta. 

Grymt bra jobbat Silversystrar!
Återigen, ladda ner deras EP -> HÄR!

Kommentarer
Postat av: meldeah

Tack för fantastiskt fina ord och för att Du delat med Dig av Dina tankar om EP'n, Allt kul att höra!
All värme.

2012-09-08 @ 23:56:43
URL: http://www.meldeah.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com

Bilder i headern från weheartit.com


RSS 2.0
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!